کاربرگ طرح درس و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان
سال تحصیلی: 6-1395 نیمسال: اول
عنوان دانشکده/ بخش: معارف اسلامی و اقتصاد
عنوان درس: روش تحقیق(1) |
تعداد واحد: 1، دو ساعت کلاس در هفته |
مقطع درس: کارشناسی |
گروه آموزشی مسئول درس: گروه نظری |
زبان تدریس: فارسی |
عناوین سرفصلهای درس: | |||
هفته |
عنوان |
منابع |
مقرری مطالعه هفتگی |
اول |
معرفی کلاس، مروری بر اقتصاد متعارف، سؤالات اساسی و شبکه مفاهیم آن |
- |
- |
دوم |
گستره پژوهش در فلسفه اقتصاد – نظام مسائل در فلسفه اقتصاد |
فلسفه اقتصاد |
مقدمه (60 صفحه) |
چیستی علم |
- |
||
ایدوئولوژی و روش در اقتصاد |
فصل اول (8 صفحه) |
||
سوم |
نظریه پوزیتویستی و پوزیتویسم منطقی |
فلسفه اقتصاد |
مقاله میل (28 صفحه) |
چیستی علم |
فصول اول و دوم (20 صفحه) |
||
ایدوئولوژی و روش در اقتصاد |
فصل دوم (36 صفحه) |
||
چهارم |
پوزیتویسم در روش شناسی علم اقتصاد |
فلسفه اقتصاد |
مقاله رابینز (42 صفحه) |
چیستی علم |
- |
||
ایدوئولوژی و روش در اقتصاد |
فصل سوم تا قبل از روششناسی اقتصاد اثباتی در عمل (24 صفحه) |
||
پنجم |
ابزارگرایی روششناختی میلتون فریدمن |
فلسفه اقتصاد |
مقاله فریدمن (55 صفحه) |
چیستی علم |
- |
||
ایدوئولوژی و روش در اقتصاد |
- |
||
ششم |
نقد ابزارگرایی روششناختی فریدمن |
فلسفه اقتصاد |
مقاله سیمون و هاسمن (14 صفحه) |
چیستی علم |
فصل سیزدهم (17 صفحه) |
||
ایدوئولوژی و روش در اقتصاد |
فصل سوم؛ از روششناسی اقتصاد اثباتی در عمل (16 صفحه) |
||
هفتم |
ابطالگرایی پوپر |
فلسفه اقتصاد |
مقاله ویدهندز (24 صفحه) |
چیستی علم |
فصول سوم تا آخر ششم (60 صفحه) |
||
ایدوئولوژی و روش در اقتصاد |
- |
||
هشتم |
نظریه برنامههای پژوهشی علمی لاکاتوش |
فلسفه اقتصاد |
مقاله ویدهندز (24 صفحه) |
چیستی علم |
فصل هفتم (13 صفحه) |
||
ایدوئولوژی و روش در اقتصاد |
فصل چهارم (23 صفحه) |
||
امتحان میان نیمسال | |||
نهم |
نظریه پارادایمی کوهن |
فلسفه اقتصاد |
- |
چیستی علم |
فصول هشتم تا آخر دهم (40 صفحه) |
||
ایدوئولوژی و روش در اقتصاد |
- |
||
دهم |
نظریه نظمگریزانه فایرابند |
فلسفه اقتصاد |
- |
چیستی علم |
فصل دوازدهم (15 صفحه) |
||
ایدوئولوژی و روش در اقتصاد |
- |
||
یازدهم |
جایگاه ارزشها در اقتصاد |
فلسفه اقتصاد |
فصل سیزدهم (40 صفحه) |
چیستی علم |
- |
||
ایدوئولوژی و روش در اقتصاد |
فصل ششم (22 صفحه) |
||
دوازدهم |
جایگاه ریاضیات در اقتصاد |
فلسفه اقتصاد |
- |
چیستی علم |
- |
||
ایدوئولوژی و روش در اقتصاد |
فصل هفتم (21 صفحه) |
||
سیزدهم |
معرفتشناسی اسلامی و اقتصاد |
معرفتشناسی اسلامی |
صفحه 330 تا 369 (39 صفحه) |
آشنایی با معرفتشناسی |
فصل سوم (52 صفحه) |
||
چهاردهم |
فلسفه اخلاق و اقتصاد (1) |
اصول و فلسفه رئالیسم |
نیمی از مقاله ششم (40 صفحه) |
مسأله هست و باید |
مقدمه و فصل اول (45 صفحه) |
||
پانزدهم |
فلسفه اخلاق و اقتصاد (2) |
اصول و فلسفه رئالیسم |
نیمی از مقاله ششم (40 صفحه) |
مسأله هست و باید |
فصل پنجم (57 صفحه) |
||
شانزدهم |
فلسفه اخلاق، معرفتشناسی و دانش اقتصاد: درسهایی برای اقتصاد اسلامی |
- |
- |
امتحان پایان نیمسال |
منابع درس : منبع اصلی: The Philosophy of Economics, An Anthology. Third Edition, Edited by DANIEL M. HAUSMAN, 2008. منابع تکمیلی: کتاب فلسفه و اقتصاد پیرو مینی ترجمه دکتر راغفر. نشر انتشارات علمی و فرهنگی، 1375. کتاب ایدئولوژی و روش در اقتصاد دکتر کاتوزیان ترجمه قائد، نشر مرکز، 1374. کتاب چیستی علم چالمرز ترجمه دکتر سعید زیباکلام. انتشارات سمت، 1382. کتاب اصول و فلسفه رئالیسم علامه طباطبایی، جلد دوم، انتشارات صدرا. کتاب مسأله باید و هست محسن جوادی، انتشارات دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، 1375. کتاب آشنایی با معرفتشناسی منصور شمس، انتشارات طرح نو، 1384. کتاب پیشینه و پیرنگ معرفتشناسی اسلامی حسن معلمی، انتشارات فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1386.
|
نحوه ارزیابی :
ردیف |
نوع ارزیابی |
درصد ارزیابی |
سایر توضیحات |
1. |
حضور و مشارکت فعال در جلسات مباحثه |
5 |
ارزیابی کمک استاد |
2. |
انجام تکالیف و مطالعه مقرریها |
5 |
ارزیابی کمک استاد |
3. |
امتحان میان نیمسال |
30 |
|
4. |
امتحان پایان نیمسال |
60 |
|
5. |
تحقیقات درسی و پروژهها |
|
|
6. |
سایر موارد |
|
|
|
جمع نمرات |
100 ( صد ) |
|
· منابع امتحانی شامل مقرریها و مطالب بیان شده در کلاس خواهد بود.
· منابع امتحان پایان نیمسال، مقرریها و مطالب بیان شده در هشت هفته آخر خواهد بود.
حضور و غیاب
· حذف قطعی درس در صورت غیبت ناموجه بیش از نسبت 16/3.
· کلاسها در روزهای چهارشنبه ساعت 11 الی 12 برگزار خواهد شد.
· ترک کلاس فقط در مواقع اضطراری قابل پذیرش است. ترک کلاس بدون هیچ علتی جز اضطرار، غیبت از کلاس محسوب خواهد شد.
· عدم حضور دانشجویان در رأس ساعت 10، غیبت محسوب خواهد شد.
مشارکت
· در این درس انتظار این است که شما آراء و نظرات خود را طرح کنید و بهعلاوه، با دقت به آراء دیگران گوش دهید. و برای اینکه طرح آراء نظم و نظامی داشته باشد و از اظهار نظرات ارتجالی و پراکنده و بدون مطالعه و تامّلِ پیشاپیش اجتناب شود لازم است یکایک دانشجویان مطالب مقررشده برای هر جلسه را از پیش با دقت خوانده باشند.
· لازم است همة مطالب مقررشده برای مطالعه قبل از ورود به کلاس خوانده شود.
· در مباحثات کلاسی انتظار این است که آراء مبادله و استدلال شود. لیکن همواره باید بخاطر داشت که یکی از اهداف، یادگیری از یکدیگر است: بنابراین، لازم است مباحثات اکیداً در محیطی سرشار از احترام متقابل صورتگیرد.
· گرچه آوردن نوشیدنی و تنقلات به کلاس هیچ اشکالی ندارد لیکن خروج از کلاس جهت تهیه آنها مطمئناً نظم و آرامش درس و بحث را مغشوش میکند.
· در طول برگزاری کلاس سروکار داشتن با ابزارهای اختلالزا همچون گوشی تلفن همراه مجاز نیست.
نام و نام خانوادگی: مهدی موحدی بکنظر امضاء استاد
اظهار نظر شورای گروه:
امضاء مدیر گروه |
اظهار نظر شورای دانشکده:
امضاء معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده |
رونوشت:
اداره کل آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه |
اداره کل برنامهریزی و ارزیابی آموزش دانشگاه |