مکانیزم، تشخیص چگونه تعیین شدن تصمیمات اقتصادی است که به عنوان تابعی از اطلاعات معلوم افراد در اقتصاد به دست میآید().
بنابراین همه نهادها در اقتصاد از جمله بازار، دولت، بنگاه و ... یک ساز و کار برای تدارک یک نیازمندی جامعه محسوب میشود. در این چارچوب مفهومی دامنه وسیعی از نهادها با هم مقایسه شده و نهادهای بهینه میتوانند تشخیص داده شوند. در واقع نظریه طراحی مکانیسم را میتوان، جنبه «مهندسی» اقتصاد نامید.عمده کارهای نظری متعارف بر نهاد بازار تمرکز دارند و نظریهپردازان در پی توضیح و پیشبینی نتایج اجتماعی و اقتصادی برآمده از این نهاد هستند. اما در نظریه طراحی مکانیسم، جهت بررسی، عکس آن است. طراح مکانیسم ابتدا از شناسایی هدف اقتصادی- اجتماعی یا پیامد مطلوب خود شروع میکند و سپس درپی پاسخ به این سوال هست که آیا نهاد یا مکانیسم مناسبی که بتوان از طریق آن به این اهداف یا همان خروجی مطلوب نائل شد را میتوان طراحی کرد؟
در تعریف طراحی مکانیزم که گاهی اوقات با نام نظریه بازیهای معکوس خوانده میشود (Baliga, Sjostrom, 2008) همین بس که به عنوان زیر شاخه ای از نظریه بازی ها در اقتصاد خرد چگونگی وابستگی رفتار تعادلی و بهینگی به قواعد بازی را تحلیل میکند و اینکه چطور قواعد بازی و تغییر در آنها، پیامدها و خروجیهای مطلوب را نتیجه میدهد. یکی از مهمترین وظایف طراحی مکانیزم، فراهم آوردن راهنماییهای مفید برای طراحی بازار، و تنظیم قواعد جدید در بازار برای تحت تأثیر قرار دادن نتایج و خروجیهای بازار است(موحدی و رضایی، بدون تاریخ).
1. Baliga, Sandeep and Tomas Sjostrom , 2008, "Mechanism design (new developments)", in The new palgrave dictionary of economics, Blume L.E, Durlauf S.N(Edi.), vol 5, New York, Palgrave Macmillan, pp. 542-547.
Myerson, Roger B, 2008, "Mechanism design", in The new palgrave dictionary of economics, Blume L.E, Durlauf S.N(Edi.), vol 5, New York, Palgrave Macmillan, pp. 533-541.