مهمترین چالش پیش روی جمهوری اسلامی: فقدان نظام اموزشی و پژوهشی مختص به خود
نوشته شده در تیرماه ۱۳۹۷
1- هر مکتب/ دین/ ایدئولوژی و ... برای انسانها سبکی از زندگی به عنوان چارچوب تعاملات انسانها در عرصههای مختلف حیات اجتماعی تعریف مینماید.
2- مراد از حیات اجتماعی، تقسیم کاری بین افراد جوامع در رفع نیازهای یکدیگر است:
• نیاز به انواع کالاها و خدمات
• نیاز به اموزش
• نیاز به امنیت
• نیاز به خدمات قضایی
• نیاز به خدمات سلامت و بهداشت
• نیاز به بهره گیری از منابع طبیعی
• نیاز به خدمات پول
• نیاز به توزیع عادلانه قدرت
• و ....
3- آحاد جامعه در این عرصهها مشغول فعالیت هستند. یکی معلم، یکی قاضی، یکی پاسدار یکی کشاورز، یکی بانکدار، یکی صنعتگر و .... . 24 میلیون ایرانی برای رفع این نیازهای متقابل مشغول کار و تلاش هستند.
4- این دولتها و حکومتهای برامده از مکاتب و ادیان هستند که نوع تعاملات انسانها در رفع نیازها را و به عبارت دیگر سبک زندگی را مشخص می کنند.حکومت لیبرال، سوسیالیستی، کمونیستی، فمینیستی، مسیحی، بودایی و ... هریک نظام های سیاسی- فرهنگی و اقتصادی مختص به خود را دارند و وجه تمایز انها در همین حکمرانیهای متفاوت از هم هست.
5- حکومتها دولت ها را شکل میدهند و دولتها سبک زندگی جوامع را مشخص میکنند. به عبارتی شکل جوامع و تمدنها به دولتها و اقتدار انها در پیادهسازی سبک زندگی مختص به انها بستگی دارد.
6- سوال: وجه تمایزحکومتها و دولت در چبست؟
پاسخ: حکومت ها و حاکمان بدون حکمت و بدون اتکا به حکما وجود خارجی ندارند.حکومت لیبرال یا غیر لیبرال بدون عالمان و حاکمانی که درباره سبک زندگی لیبرال یا غیر لیبرال میاندیشند و به ان باور دارند، معنایی ندارد.
7- بنابراین دولت سازی حکومت ها بدون حکمای معتقد به مبانی حکومت سالبه به انتفاع موضوع هست. به عبارت دیگر وجود دولتها به وجود سبک زندگی اجتماعی مختص به خود که امروزه علوم اجتماعی نامیده می شود( ما ان را فقه تعاملات اجتماعی نامیدهایم) بستگی دارد.
8- دولت اسلامی بدون علوم اجتماعی اسلامی جیغ بنفش هست. عالم نماهای جاهل ایرانی علوم اجتماعی اسلامی را جیغ بنفش میگویند چرا که اقتصاد کلاسیک لیبرال، اقتصاد کینزی، اقتصاد اتریشی و صدها اقتصاد و علم اجتماعی ایسم دار را نخوانده اند.
9- چالشها و معضلات امروز کشور در عرصههای مختلف ناشی از حکمرانی غیر اسلامی هست. اگر قرار بود ایسمها و مکاتب بشری دردی از الام بشر سرگردان را درمان نمایند چه نیاز به ارسال رسل الهی؟
10- همه معضلات امروز جامعه ما از جمله فقرها، فسادها و تبعیضها ناشی از حکمرانی غیر اسلامی بویژه حکمرانی در حوزه یول، ثروتهای طبیعی(از جمله نفت و گاز) و حکمرانی بخش عمومی هست.
11- حیات انقلاب اسلامی به طراحی و راه اندازی نظام اموزشی مختص به خود هست تا مصداقهای نه شرقی و نه غربی و مصداق جهادهای کبیر در مدل حکمرانی خود را نمایان سازد. بدون این پشتوانه مسائل پولی و ارزی، مسائل فرهنگی و اجتماعی از حاشیهنشینی و زندگی غیر مولد در شهرها، نظام مالیاتی و شفافیتها، شکاف طبقاتی و .وابستگی به خام فروشی و ... به مانند سایر مکاتب و ادیان غیر الهی عصر حاضر حل نخواهد شد.
12- دانشگاه و نظام اموزشی تراز انقلاب اسلامی مولد حکمایی هست که بر تولید و به روز رسانی الگوی پیشرفت(رساله عملیه دولت اسلامی) متمرکز هست و هادی و تنظیمگر رفتار و قواعد حرکت حاکمان اسلامی هست.
13 و کلام اخر- انتظار است دانشگاه انقلاب اسلامی این رسالت را ماموریت اصلی خود قرار دهد چرا که حیات انقلاب به تحقق این ارمان بستگی دارد.