کاربرگ طرح درس و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان

سال تحصیلی: 6-1395 نیمسال: اول

عنوان دانشکده/ بخش: معارف اسلامی و اقتصاد      

عنوان درس: روش تحقیق(1)

تعداد واحد:  1، دو ساعت کلاس در هفته

مقطع درس: کارشناسی

گروه آموزشی مسئول درس: گروه نظری

زبان تدریس: فارسی

 

عناوین سرفصل‌های درس:

هفته

عنوان

منابع

مقرری مطالعه هفتگی

اول

معرفی کلاس، مروری بر اقتصاد متعارف، سؤالات اساسی و شبکه مفاهیم آن

-

-

دوم

گستره پژوهش در فلسفه اقتصاد نظام مسائل در فلسفه اقتصاد

فلسفه اقتصاد

مقدمه (60 صفحه)

چیستی علم

-

ایدوئولوژی و روش در اقتصاد

فصل اول (8 صفحه)

سوم

نظریه پوزیتویستی و پوزیتویسم منطقی

فلسفه اقتصاد

مقاله میل (28 صفحه)

چیستی علم

فصول اول و دوم (20 صفحه)

ایدوئولوژی و روش در اقتصاد

فصل دوم (36 صفحه)

چهارم

پوزیتویسم در روش شناسی علم اقتصاد

فلسفه اقتصاد

مقاله رابینز (42 صفحه)

چیستی علم

-

ایدوئولوژی و روش در اقتصاد

فصل سوم تا قبل از روش‏شناسی اقتصاد اثباتی در عمل (24 صفحه)

پنجم

ابزارگرایی روش‏شناختی میلتون فریدمن

فلسفه اقتصاد

مقاله فریدمن (55 صفحه)

چیستی علم

-

ایدوئولوژی و روش در اقتصاد

-

ششم

نقد ابزارگرایی روش‏شناختی فریدمن

فلسفه اقتصاد

مقاله سیمون و هاسمن (14 صفحه)

چیستی علم

فصل سیزدهم (17 صفحه)

ایدوئولوژی و روش در اقتصاد

فصل سوم؛ از روش‏شناسی اقتصاد اثباتی در عمل (16 صفحه)

هفتم

ابطال‏گرایی پوپر

فلسفه اقتصاد

مقاله ویدهندز (24 صفحه)

چیستی علم

فصول سوم تا آخر ششم (60 صفحه)

ایدوئولوژی و روش در اقتصاد

-

هشتم

نظریه برنامه‏های پژوهشی علمی لاکاتوش

فلسفه اقتصاد

مقاله ویدهندز (24 صفحه)

چیستی علم

فصل هفتم (13 صفحه)

ایدوئولوژی و روش در اقتصاد

فصل چهارم (23 صفحه)

امتحان میان نیمسال

نهم

نظریه پارادایمی کوهن

فلسفه اقتصاد

-

چیستی علم

فصول هشتم تا آخر دهم (40 صفحه)

ایدوئولوژی و روش در اقتصاد

-

دهم

نظریه نظم‏گریزانه فایرابند

فلسفه اقتصاد

-

چیستی علم

فصل دوازدهم (15 صفحه)

ایدوئولوژی و روش در اقتصاد

-

یازدهم

جایگاه ارزش‏ها در اقتصاد

فلسفه اقتصاد

فصل سیزدهم (40 صفحه)

چیستی علم

-

ایدوئولوژی و روش در اقتصاد

فصل ششم (22 صفحه)

دوازدهم

جایگاه ریاضیات در اقتصاد

فلسفه اقتصاد

-

چیستی علم

-

ایدوئولوژی و روش در اقتصاد

فصل هفتم (21 صفحه)

سیزدهم

معرفت‏شناسی اسلامی و اقتصاد

معرفت‏شناسی اسلامی

صفحه 330 تا 369 (39 صفحه)

آشنایی با معرفت‏شناسی

فصل سوم (52 صفحه)

چهاردهم

فلسفه اخلاق و اقتصاد (1)

اصول و فلسفه رئالیسم

نیمی از مقاله ششم (40 صفحه)

مسأله هست و باید

مقدمه و فصل اول (45 صفحه)

پانزدهم

فلسفه اخلاق و اقتصاد (2)

اصول و فلسفه رئالیسم

نیمی از مقاله ششم (40 صفحه)

مسأله هست و باید

فصل پنجم (57 صفحه)

شانزدهم

فلسفه اخلاق، معرفت‌شناسی و دانش اقتصاد: درس‌هایی برای اقتصاد اسلامی

-

-

امتحان پایان نیمسال

 

 

 

 

منابع درس : منبع اصلی:

The Philosophy of Economics, An Anthology. Third Edition, Edited by DANIEL M. HAUSMAN, 2008.

منابع تکمیلی:

 کتاب فلسفه و اقتصاد پیرو مینی ترجمه دکتر راغفر. نشر انتشارات علمی و فرهنگی، 1375.

کتاب ایدئولوژی و روش در اقتصاد دکتر کاتوزیان ترجمه قائد، نشر مرکز، 1374.

کتاب چیستی علم چالمرز ترجمه دکتر سعید زیباکلام. انتشارات سمت، 1382.

کتاب اصول و فلسفه رئالیسم علامه طباطبایی، جلد دوم، انتشارات صدرا.

کتاب مسأله باید و هست محسن جوادی، انتشارات دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، 1375.

کتاب آشنایی با معرفت‏شناسی منصور شمس، انتشارات طرح نو، 1384.

کتاب پیشینه و پیرنگ معرفت‏شناسی اسلامی حسن معلمی، انتشارات فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1386.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نحوه ارزیابی :

ردیف

نوع ارزیابی

درصد ارزیابی

سایر توضیحات

1.      

حضور و مشارکت فعال در جلسات مباحثه

5

ارزیابی کمک استاد

2.      

انجام تکالیف و مطالعه مقرری‏ها

5

ارزیابی کمک استاد

3.      

امتحان میان نیمسال

30

 

4.      

امتحان پایان نیمسال

60

 

5.      

تحقیقات درسی و پروژه‌ها

 

 

6.      

سایر موارد

 

 

 

جمع نمرات

100 ( صد )

 

 

·       منابع امتحانی شامل مقرری‏ها و مطالب بیان شده در کلاس خواهد بود.

·       منابع امتحان پایان نیمسال، مقرری‏ها و مطالب بیان شده در هشت هفته آخر خواهد بود.

 

حضور و غیاب

·       حذف قطعی درس در صورت غیبت ناموجه بیش از  نسبت 16/3.

·       کلاس‌ها در روزهای چهار‌شنبه ساعت 11 الی 12 برگزار خواهد شد.

·       ترک کلاس فقط در مواقع اضطراری قابل پذیرش است. ترک کلاس بدون هیچ علتی جز اضطرار، غیبت از کلاس محسوب خواهد شد.

·       عدم حضور دانشجویان در رأس ساعت 10، غیبت محسوب خواهد شد.

مشارکت

·       در این درس انتظار این است که شما آراء و نظرات خود را طرح‌ کنید و به‌علاوه، با دقت به آراء دیگران گوش دهید. و برای اینکه طرح آراء نظم و نظامی داشته‌ باشد و از اظهار نظرات ارتجالی و پراکنده و بدون مطالعه و تامّلِ پیشاپیش اجتناب شود لازم است یکایک دانشجویان مطالب مقرر‌شده برای هر جلسه را از پیش با دقت خوانده باشند.

·       لازم است همة مطالب مقررشده برای مطالعه قبل از ورود به کلاس خوانده شود.

·       در مباحثات کلاسی انتظار این است که آراء مبادله و استدلال شود. لیکن همواره باید بخاطر داشت که یکی از اهداف، یادگیری از یکدیگر است: بنابراین، لازم است مباحثات اکیداً در محیطی سرشار از احترام متقابل صورت‌گیرد.

·       گرچه آوردن نوشیدنی و تنقلات به کلاس هیچ اشکالی ندارد لیکن خروج از کلاس جهت تهیه آنها مطمئناً نظم و آرامش درس و بحث را مغشوش می‌کند.

·       در طول برگزاری کلاس سروکار داشتن با ابزارهای اختلال‌زا همچون گوشی تلفن همراه مجاز نیست.

 

نام و نام خانوادگی مهدی موحدی بکنظر                                                                            امضاء استاد

اظهار نظر شورای گروه:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

امضاء مدیر گروه

اظهار نظر شورای دانشکده:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

امضاء معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده

 

رونوشت:

‘               اداره کل آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه

‘               اداره کل برنامه‌ریزی و ارزیابی آموزش دانشگاه