مکانیزم، تشخیص چگونه تعیین شدن تصمیمات اقتصادی است که به عنوان تابعی از اطلاعات معلوم افراد در اقتصاد به دست می‏آید().

بنابراین همه نهادها در اقتصاد از جمله بازار، دولت، بنگاه و ... یک ساز و کار برای تدارک یک نیازمندی جامعه محسوب می‌شود. در این چارچوب مفهومی دامنه وسیعی از نهادها با هم مقایسه شده و نهادهای بهینه می‏توانند تشخیص داده شوند. در واقع نظریه طراحی مکانیسم را می‏توان، جنبه «مهندسی» اقتصاد نامید.عمده کارهای نظری متعارف بر نهاد بازار تمرکز دارند و نظریه‏پردازان در پی توضیح و پیش‏بینی نتایج اجتماعی و اقتصادی برآمده از این نهاد هستند. اما در نظریه طراحی مکانیسم، جهت بررسی، عکس آن است. طراح مکانیسم ابتدا از شناسایی هدف اقتصادی- اجتماعی یا پیامد مطلوب خود شروع می‏کند و سپس درپی پاسخ به این سوال هست که آیا نهاد یا مکانیسم مناسبی که بتوان از طریق آن به این اهداف یا همان خروجی مطلوب نائل شد را می‏توان طراحی کرد؟

در تعریف طراحی مکانیزم که گاهی اوقات با نام نظریه بازی‏های معکوس خوانده می‏شود (Baliga, Sjostrom, 2008) همین بس که به عنوان زیر شاخه ای از نظریه بازی ها در اقتصاد خرد چگونگی وابستگی رفتار تعادلی و بهینگی به قواعد بازی را تحلیل می‏کند و این‌که چطور قواعد بازی و تغییر در آنها، پیامدها و خروجی‎‏های مطلوب را نتیجه می‏دهد. یکی از مهمترین وظایف طراحی مکانیزم، فراهم آوردن راهنمایی‏های مفید برای طراحی بازار، و تنظیم قواعد جدید در بازار برای تحت تأثیر قرار دادن نتایج و خروجی‏های بازار است(موحدی و رضایی، بدون تاریخ).

 

1.       Baliga, Sandeep and Tomas Sjostrom , 2008, "Mechanism design (new developments)", in The new palgrave dictionary of economics, Blume L.E, Durlauf S.N(Edi.),  vol 5, New York, Palgrave Macmillan, pp. 542-547.

 

Myerson, Roger B, 2008, "Mechanism design", in The new palgrave dictionary of economics, Blume L.E, Durlauf S.N(Edi.),  vol 5, New York, Palgrave Macmillan, pp. 533-541.